Strict Standards: Non-static method timezone::is_dst() should not be called statically in /var/www/vhosts/dijkhuiscommunicatie.nl/httpdocs/bcodw/textpattern/lib/txplib_misc.php on line 2545

Strict Standards: Non-static method timezone::is_supported() should not be called statically in /var/www/vhosts/dijkhuiscommunicatie.nl/httpdocs/bcodw/textpattern/lib/txplib_misc.php on line 2713
Beter Commmuniceren op de werkvloer: 10 lessen - Marli Falize

 

BETER COMMUNICEREN OP DE WERKVLOER

1. Alles is voortdurend in beweging. Dat geldt ook voor relaties. Perfecte communicatie is even hemels als vluchtig.  Miscommunicatie is eerder regel dan uitzondering. De meeste fouten zijn herstelbaar als je je eigen energie op peil houdt en bereid bent te snappen wat een ander beweegt.

2. Goede communicatie begint bij jezelf. Word je bewust van onbewuste patronen en leer je overtuigingen en emoties kennen. Je weet daardoor beter hoe je kan overkomen op anderen. Je eigen communicatiegedrag op de ander afstemmen is iets anders dan toegeven aan een ander.

3. Ieder individu is uniek. Toch ontstaan er in de relatie met een ander standaardpatronen waarin initiatiefrijk gedrag van de een leidt tot volgend gedrag van de ander en vice versa. Herken de basisgedragspatronen en leer omgaan met indirect gedrag. Niet door er meteen over te praten maar door eerst af te stemmen op de ander. Wees dus eerst net zo initiatiefrijk of volgend als de ander en leid de ander geleidelijk naar jouw voorkeurspatroon.

4. Actief luisteren geeft vertrouwen en zorgt voor openheid. Luisteren vraagt om concentratie. Die bewaak je door gesprekken te beperken tot een half uur en buitenstaanders fysiek en digitaal buiten de deur te houden. Zoek een besloten ruimte en zet smartphones tijdelijk uit.

5. Als je praat tegen iemand die abstract denkt, schets dan eerst de samenhang en vertel wat je in grote lijnen wilt bereiken. Als je de aandacht hebt, zoom je in op details en concrete voorbeelden. Houd de omgekeerde volgorde aan bij iemand die heel praktisch en concreet is.

 

6. Pas je spreektempo aan de ander aan. Als je spreektempo voor de ander goed is, ben je beter verstaanbaar en komt je boodschap over. Het helpt als je je woorden duidelijk articuleert en pauzes inlast om rustig te ademen en na te denken.

7. Ben je lang aan het woord? Let dan extra goed op een heldere structuur. Markeer de opening, het middenstuk en het slot om de luisteraar bij de les te houden. Wil je weten of je verhaal is overgekomen, vraag dan wat de luisteraar heeft begrepen uit jouw verhaal.

8. Spreken over gevoelige en belangrijke onderwerpen in kritieke situaties vraagt om een goede voorbereiding en regie. Doorgrond daarbij niet alleen de materie maar ook de beleving van de betrokken mensen.

9. Een verzoek als eis presenteren en een eis als een verzoek inkleden, zorgt voor verwarring. Eisen en opdrachten zijn harde afspraken die nodig zijn om resultaten te boeken. Wees daar helder over en spreek met elkaar over consequenties als eisen en opdrachten niet worden ingewilligd. Doe je een verzoek, accepteer dan dat de ander het mogelijk niet inwilligt.

10. Conflicten over concrete problemen van mensen zijn sneller oplosbaar dan conflicten over eigenschappen. Begin met concrete problemen en onderzoek welke afspraken en normen anderen met een vergelijkbaar geschil hebben gebruikt. Conflicten over eigenschappen verzachten bij geduld en vergeving.

‘Beter Communiceren Op De Werkvloer’ is een product van dijkhuis communicatie   logo

 

dijkhuis communicatie
Balsa 104  3315 NH Dordrecht
06 - 49 88 44 61
info@dijkhuiscommunicatie.nl
www.dijkhuiscommunicatie.nl

 

Site [Gkk/Ds] Henny van Ham - koffiekoek.nl