Strict Standards: Non-static method timezone::is_dst() should not be called statically in /var/www/vhosts/dijkhuiscommunicatie.nl/httpdocs/textpattern/lib/txplib_misc.php on line 2545

Strict Standards: Non-static method timezone::is_supported() should not be called statically in /var/www/vhosts/dijkhuiscommunicatie.nl/httpdocs/textpattern/lib/txplib_misc.php on line 2713
Dijkhuiscommunicatie - specialist in communicatie op de werkvloer: 7x zand in de raderen

DIJKHUISCOMMUNICATIE in contact met de werkvloer

7x zand in de raderen

 

Zeven overtuigingen om de communicatie binnen je organisatie te laten verzanden. Succes verzekerd.

 


Meer... >

 

1. Managers moeten vooral brandjes blussen

Is wat urgent is ook altijd belangrijk? Aanhoudende drukte leidt gemakkelijk tot een beperkt blikveld en is er de oorzaak van dat belangrijke informatie niet gehoord en geuit wordt.

 

2. 'It's the information stupid'

Hoe groter de organisatie des te meer focus er komt te liggen op efficiency en ruwe data. Maar informatie is nog geen kennis. Daar waar de nadruk ligt op cijfers en feiten dreigen de verbindende verhalen te ontbreken.

 

3. Procedures en uitgeschreven beleid afschaffen

Want ze worden altijd door de tijd ingehaald. Procedures en uitgeschreven beleid zijn een hulpmiddel om te checken of je op koers zit. Het geeft een kader dat iedereen kan nalezen en waar mensen houvast aan ontlenen om hun werk goed te doen.

 

4. Ervan uitgaan dat anderen weten wat jij weet

We vinden onze kennis zo vanzelfsprekend, dat we ons amper kunnen voorstellen dat anderen een ander referentiekader hebben. Weinig mensen geven volmondig toe dat ze iets niet weten.

 

5. Communicatie tussen mensen? Dat gaat spontaan en ontstaat vanzelf!

Je kunt niet niet communiceren. Ook als je je mond houdt, kunnen collega's van alles aflezen uit je lichaamshouding. In die zin klopt het. Maar daarmee is contact en uitwisseling nog geen vanzelfsprekendheid. Voor goede inhoudelijke conversaties en groepsdynamiek hebben mensen soms een zetje nodig.

 

6. Goede bedoelingen is waar het om gaat

Goede bedoelingen hoeven niet door anderen als zodanig geïnterpreteerd te worden. Bovendien kan wat aanvankelijk goed bedoeld wordt, uitmonden in bedoelingen die minder fraai zijn.

 

7. Geen nieuws is goed nieuws

'Als ik niets van me laat horen, verwacht ik dat medewerkers hun werk doen.' Zelfs ZZWM 'ers (zeer zelfstandige werkende medewerkers) willen op hun tijd feedback. Hoe kun je anders checken of de organisatiedoelstellingen in lijn zijn met al het werk wat er gedaan wordt?

 

route