Strict Standards: Non-static method timezone::is_dst() should not be called statically in /var/www/vhosts/dijkhuiscommunicatie.nl/httpdocs/textpattern/lib/txplib_misc.php on line 2545

Strict Standards: Non-static method timezone::is_supported() should not be called statically in /var/www/vhosts/dijkhuiscommunicatie.nl/httpdocs/textpattern/lib/txplib_misc.php on line 2713
Dijkhuiscommunicatie - specialist in communicatie op de werkvloer: Project vergaderingen saai? Bij Trivire is het meer dan een moetje

DIJKHUISCOMMUNICATIE in contact met de werkvloer

Project vergaderingen saai? Bij Trivire is het meer dan een moetje

 

November 2011

 

Ik bracht van de week mijn auto voor een winterbeurt naar de garage en terwijl ik wachtte, las ik aan een lange koffietafel de krant. Mijn oog viel op een geestig nieuwsbericht over een poetsvrouw uit Duitsland die in al haar ijver een vlek op een schilderij had weggepoetst. Ik zag ineens de scene voor me met Mr Bean die een inktvlek op het onbetaalbare Whistlers Mother met tinner wegpoetste en in verbijstering haar portret in cracele zag verdwijnen.


Meer... >

 

Mijn gegrinnik trok de aandacht van mijn overbuurman  en voor ik het wist meanderde het gesprek van de VSM-reclame met een vergelijkbaar plot naar anekdotes op het werk. Mijn overbuurman stelde zich voor als Corstiaan Geus, projectleider uitvoering bij Trivire, een wooncorporatie met 14.500 verhuureenheden.

Geus vertelt in een rustig spreektempo hoe hij als voorzitter van de maandelijkse projectvergaderingen Bouw en Renovatie ertoe is over gegaan om verhalen en anekdotes te vertellen. Hij werd aanvankelijk geconfronteerd met een team waar projectleden de anderhalf uur durende vergadering slechts met grote moeite uitzaten, als dat al gebeurde. ‘We hebben veel agendapunten en we zitten met veel afdelingen rond de tafel. Iedereen heeft daar zijn eigen visie op.'

 

En toch is de afstemming  tussen afdelingen als Leefbaarheid, Planmatig onderhoud, Incasso, en Financiën van groot belang om projecten voor bewoners tot een goed einde te brengen.’  ‘Door bewust verhalen en anekdotes aan het eind van de vergadering te vertellen, blijft iedereen er beter met de aandacht bij en komt er meer samenhang in het team. Dat werkt ook na de vergadering door.’
Naar gelang het thema van de maand kan iedereen een anekdote inbrengen die uit het leven van de werkpraktijk moet zijn gegrepen.

 

Op mijn vraag of hij een voorbeeld kan noemen, vertelt hij enthousiast over zo’n typische geluk-bij-een ongeluk- anekdote. ‘Zo werd onlangs op een van onze bouwplaatsen een partij hardhouten palen gestolen. Vervelend voor ons omdat dit het bouwproces ophoudt, maar vooral omdat we willen dat huurders zich veilig voelen in hun buurt. Het is dus in ons belang om mee te werken aan het voorkomen van inbraken. Het toeval wilde dat de dief in de haast zijn mobiele telefoon had laten liggen. De medewerker die de mobiel vond, nam meteen contact op met de politie en binnen no time bleek de dief een veelpleger die in contact stond met een groot netwerk van andere dieven.  Dit is zo’n verhaal wat het belang van samenwerking  met de politie illustreert en wat is gaan leven in de organisatie. 

 

 

Geus' Gouden Tips

 
  1. Lees alle inkomende stukken
  2. Bedenk een thema
  3. Maak een agenda
  4. Wijs een notulist aan. Deze zorgt ervoor dat de voorzotter zich kan concentreren op het proces
  5. Houd rekening met de inrichting van de ruimte. Wees je bewust van het effect van kleur
  6. Besteed aandacht aan verstaanbaar praten
  7. Maak je de kunst van het speechen eigen
  8. Sluit af met een anekdote

 

 

 

 

route